Working Paper 472
Does Investor Attention Affect Trading Volume In The Brazilian Stock Market?
Heloisa Elias de Souza, Claudio Henrique da Silveira Barbedo and Gustavo Silva Araujo
Abstract
Given the large amount of information available about companies and stocks, investors have to be selective about the information they process. This behavior is related to the attention effect, which comes from the natural human incapacity to process all existing information. The aim of this paper is to investigate the relationship between a proxy of attention effect, media coverage, and trading volume in the Brazilian stock market. Media coverage may attract unsophisticated investors. The results suggest that, in periods with high stock index level, there is a strong positive reaction of the trading volume on the same day of the news release in printed newspapers. Moreover, this relation occurs only if the news is negative for the firm. In addition, less visible companies in the media are more susceptible to the attention effect when news is more widespread.
Resumo
Dada a grande quantidade de informações disponíveis sobre as empresas, os investidores costumam ser seletivos sobre a informação que eles processam. Esse comportamento está relacionado ao efeito atenção, que vem da incapacidade humana de processar toda a informação existente. O objetivo deste trabalho é investigar a relação entre uma proxy do efeito atenção, a cobertura da mídia, e o volume de negociação no mercado de ações brasileiro. A cobertura jornalística (jornais impressos) pode chamar a atenção de investidores menos especializados. Os resultados sugerem que, em períodos de alta das ações, há uma forte reação positiva do volume de negócios no mesmo dia da divulgação das notícias em jornais impressos. Além disso, essa relação ocorre apenas se a notícia for negativa para a empresa. Adicionalmente, os resultados indicam que empresas menos visíveis na mídia são mais suscetíveis ao efeito atenção quando as notícias têm maior cobertura.