BCB - Abstracts

 

Working Paper 390

The Break of Brand Exclusivity in Brazilian Credit Card Acquiring: effects and markup-cost decomposition in a price dispersion setting


Gabriel Garber and Márcio Issao Nakane


Abstract

Visanet monopolized Visa merchant acquiring activities in Brazil while Redecard did the same for MasterCard, until the industry was under authorities’ scrutiny and exclusivity was broken in mid-2010. In this paper, we perform two main tasks. First, we use the knowledge of part of the marginal cost specific to this industry (the interchange fee) to identify markup and marginal cost using individual merchant data. Then, we use this framework to evaluate the impact of the change of the environment on these price components. We find sizable reduction in markup as a result of increased competition.

Resumo

A Visanet monopolizava o credenciamento de lojistas para a aceitação de cartões Visa no Brasil, enquanto que a Redecard tinha a mesma posição em relação aos cartões MasterCard, até que a indústria foi investigada pelas autoridades e a exclusividade foi quebrada em meados de 2010. Neste artigo, realizamos duas tarefas principais. Em primeiro lugar, usamos informações sobre parte do custo marginal específico dessa indústria (a tarifa de intercâmbio) para identificar markup e custo marginal usando dados individuais de lojistas. Posteriormente, utilizamos esse arcabouço para avaliar o impacto da mudança de ambiente nesses componentes do preço. Encontramos quedas substanciais de markup como resultado do aumento da concorrência.